De groei gaat door – Waberer’s heeft met succes zijn groeitargets voor het eerste half jaar gehaald

Woensdag 16 augustus 2017 — Boedapest – WABERER’S INTERNATIONAL Nyrt., de Europese leider in FTL (Full Truck Load)-transporten, brengt vandaag zijn financiële resultaten uit over de zes maanden tot en met 30 juni 2017.

Hoogtepunten

• Omzet groeide met 13% ten opzichte van vorig jaar, tot EUR 313 mln, dankzij organische expansie in onze belangrijkste segmenten en het positieve effect van de acquisitie van de verzekeringsmaatschappij, die sinds Q2 van 2016 is geconsolideerd
    • 4% omzetgroei in het International Transportation Segment, toe te rekenen aan onze key accounts
    • Omzet van Regional Contract Logistics 38% hoger door nieuwe, complexe klantovereenkomsten
  • EBITDA1 van de groep 4% hoger ten opzichte van vorig jaar - nu EUR 40 mln
    • EBITDA van het International Transportation Segment toont een positieve groeitrend Q2/Q1 en is lager ten opzichte van vorig jaar door 3% minder transportdagen en een sterke basisperiode in 2016
    • 45% groei EBITDA ten opzichte van vorig jaar bij Regional Contract Logistics door organische omzetgroei en verschuiving van de activiteitenmix naar complexere activiteiten
  • Het bedrijfsresultaat steeg met 14% ten opzichte van vorig jaar, tot EUR 15 mln
  • De netto winst nam ten opzichte van vorig jaar met 21% toe tot EUR 9 mln, mede dankzij een lager belastingtarief, terwijl de winst per aandeel 29% hoger werd: nu EUR 0,48
  • De netto leverage bleef gelijk op 2,9 x EBITDA met een vrije kasstroom van EUR 39 mln
  • De vloot groeide met 7% ten opzichte van vorig jaar, tot meer dan 3.700 trucks, gereden met een record-hoog laadpercentage van 92% in ITS
  • Gefinancierd met de opbrengst van de beursgang werd op 20 juli 2017 de acquisitie van Link voltooid, waardoor toegang werd verkregen tot een uitgebreide, strategisch belangrijke Poolse basis van klanten en werknemers

|Kerncijfers (EUR mln, tenzij anders aangegeven)

H1 2016 H1 2017 Toename (afname)
Omzet 276,4 313,2 13,3%
EBITDA 38,9 40,4 3,7%
Bedrijfsresultaat 13,1 14,9 14,1%
Netto winst 7,6 9,2 21,3%
WPA (EUR) 0,37 0,48 29,2%
Marge EBITDA 14,1% 12,9% (1,2 pp)
Marge bedrijfsresultaat 4,7% 4,8% 0,1 pp
Marge netto winst 2,8% 2,9% 0,2 pp
Gemiddeld aantal trucks 3.498 3.734 6,7%

1 In dit bericht zijn de cijfers voor EBITDA, bedrijfsresultaat en netto winst gecorrigeerd voor eenmalige cijfers. Zie voor meer informatie over de inhoud van terugkerende cijfers het financiële halfjaarrapport.

Commentaar CEO

Commentaar van Ferenc Lajkó, CEO van Waberer’s International Nyrt.:

“Dit is een sterke reeks eerste financiële resultaten voor de Groep, die aantonen dat onze op groei gefocuste strategie effectief is. Wij zijn blij met de voortgaande positieve ontwikkeling van onze activiteiten, nu ons bedrijfsplan op Groep-niveau voor het eerste half jaar van 2017 vruchten heeft afgeworpen als het gaat om omzet en EBITDA, hoewel de structuur net iets anders is dan eerder verwacht, gezien de normale variaties in de algemene marktomstandigheden. De expansie van onze regionale activiteiten overtroffen onze verwachtingen, met sterke groei in vrijwel alle operationele onderdelen. Het International Transportation Segment liet ten opzichte van vorig jaar een lagere EBITDA zien, wat vooral te verklaren is door kalendereffecten en een meer topzwaar jaar in 2016, wat de referentieperiode relatief sterker maakte, met positieve opvolgende handelstrends op basis van het tweede kwartaal versus het eerste kwartaal. De substantiële groeisnelheden van de netto winst en de winst per aandeel, en daarnaast de gezonde kasstroom, tonen aan dat waardecreatie voor de aandeelhouders centraal staat.

We willen nu kapitaliseren op de gunstige marktomstandigheden in onze regionale markten door te streven naar nog meer organische groei en selectieve acquisities in buurlanden. Wat betreft het internationale transport, verwacht ik op basis van de efficiëntieslagen die al zijn gemaakt en de positieve signalen van de afgelopen paar maanden dat wij onze doelstellingen voor het gehele jaar 2017 zullen halen. Tegelijkertijd blijven we maatregelen implementeren om onze effeciencycijfers, die nu al best-in-class zijn, zoals het laadpercentage en het brandstofverbruik, te verbeteren, mede door breder en dieper over al onze bedrijfssegmenten te vertrouwen op onze innovatieve IT-oplossingen. Na onze succesvolle beursgang en het voltooien van onze acquisitie van Link in Polen, verwachten we dat onze nieuwe unit een motor wordt voor sterke groei van onze internationale activiteiten, te beginnen in de tweede helft van 2017.

Op basis van de waargenomen trends blijf ik er vertrouwen in hebben dat de resultaten over het hele jaar 2017 van Waberer's in lijn zullen zijn met onze verwachtingen en die van de markt.”

Silke Winters Consultant at Grayling PR