Waberer’s rapporteert continue groei in 2016

Vrijdag 19 mei 2017 — BUDAPEST – Waberer’s International Zrt. (Waberer’s), Europa´s leidende operator in volledige vrachtwagenladingen geeft vandaag een update van zijn bedrijfsresultaten in 2016.

Waberer’s solide prestatie in 2016, weerspiegeld in de 9,5 % groei op jaarbasis tot € 572,4 miljoen en een EBITDA-marge van 12,1 %, is te danken aan de toenemende vraag naar wegtransport in Europa en een succesvolle uitvoering van de groeistrategie van het bedrijf. Waberer’s afdeling ‘Regional Contract Logistics’ rapporteerde bijzonder sterke resultaten met een inkomstengroei van 10,9 % in 2016.

Voor de jaren geëindigd op 31 december

Segment ‘International Transport’

Gemiddeld aantal vrachtwagenchauffeurs...

Gemiddeld aantal vrachtwagens..................

Kilometertotaal (milj.)(1)...............................

Segment ‘Regional Contract Logistics’

Gemiddeld aantal vrachtwagenchauffeurs...

Gemiddeld aantal vrachtwagens..................

Kilometertotaal (milj.)(1)...............................

49,0

41,3

Opmerkingen:

(1)Cijfers van 31 december 2015 en 2016' .

Groeiende, moderne vloot

In overeenstemming met de bedrijfsstrategie om de schaal en het marktaandeel van zijn activiteiten in Europa te doen groeien, nam Waberer’s vloot op jaarbasis toe met 3 %, in 2016 tot 3.550 vrachtwagens, met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 2 jaar. De hoogste groei werd genoteerd in de vloot binnenlandse voertuigen, nl. 9,2 % op jaarbasis. Als gevolg van voortdurende uitbreiding en vernieuwing van de vloot, blijft het bedrijf de operator met de grootste eigen vloot in het segment volledige vrachtwagenladingen van het Europese internationale wegtransport.

Focus op innovatie en technologie

Waberer’s sterke focus op technologie, in combinatie met zijn moderne vloot, leidde tot een voortgezette optimalisatie van zijn bedrijfsresultaten in 2016, wat weerspiegeld wordt in de hoge laadratio van 91,6 % dit jaar in het segment ‘International Transport’.

Zo helpt het bedrijfseigen WIPE IT-systeem, dat geïmplementeerd werd in 2013, vrije vrachtwagencapaciteit optimaal af te stemmen op vragen van klanten om laadratio’s te maximaliseren.

Bijkomend berekent Waberer’s WIRE-systeem, geïmplementeerd in 2016, de optimale route tussen afhaal- en leveringsplaatsen, waarbij rekening gehouden wordt met brandstofkosten, transitkosten, gevraagde levertijden, EU-regelgeving m.b.t. maximale rijtijden en minimale rusttijden voor chauffeurs. Ook wordt het gebruik van derde-partij onderaannemers in acht genomen, wat een grotere inzetbare capaciteit en maximalisatie van de gebruikte bedrijfsmiddelen toelaat.

Trouwe klantenbasis

Waberer’s dient een diverse, eersterangs klantenbasis die erg loyaal is aan het bedrijf dankzij zijn aantrekkelijke aanvullende aanbiedingen, zijn netwerk en beschikbare capaciteit, en zijn hoge betrouwbaarheid. In 2016 behield het bedrijf 99% van zijn Key Accounts, wat zijn sterke klantenrelaties demonstreert.

Nadruk op het aanwerven en behouden van chauffeurs

Gezien het belang van de arbeidskrachten, d.i. de professionele chauffeurs van het bedrijf, voor de groei van het bedrijf, focuste Waberer’s verder op aanwerving, training en behoud van gekwalificeerde en betrouwbare chauffeurs in 2016. Met een aanbod van uitgebreide rijopleidingen, aantrekkelijke compensatiepakketten en andere niet-monetaire voordelen, verhoogde het bedrijf succesvol zijn gemiddelde aantal chauffeurs van 4.339 in 2015 tot 4.793 in 2016.

Integratie van verzekeringsdiensten

In de eerste helft van 2016 verwierf Waberer’s WHB Insurance, en integreerde aldus de vereiste verzekeringsdiensten voor zijn transport en logistiek. De concrete motivering achter deze transactie was het reduceren van de negatieve impact van prijsfluctuaties van verzekeringspremies op de bedrijfsactiviteiten, om zo de algemene winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren. Bijgevolg blijft de duidelijke strategische focus van het management liggen op het uitbreiden van Waberer’s leidende positie in zijn segmenten ‘International Transport’ en ‘Regional Contract Logistics’.

In een commentaar op de bedrijfsprestaties in 2016 zei Ferenc Lajkó, CEO van Waberer’s: ´Bij Waberer’s hebben we een lange geschiedenis van succesvolle uitbreiding door organische groei en overnames. In 2016 bleven we gefocust op het implementeren van onze strategie om te profiteren van de groeiende vraag naar wegtransport door Europa. Met een voortdurende groei in de omvang van onze activiteiten en een sterke focus op innovatie kunnen we zowel binnenlandse als internationale klanten aangepaste logistieke oplossingen aanbieden, geleverd door een moderne, betrouwbare vloot tussen hun markten. Tegelijk verzekeren onze geavanceerde in-house IT-oplossingen een hoge operationele efficiëntie, die onze marktpositie nog helpt versterken. We geloven dat de gefragmenteerde aard van de Europese FTL-markt (Full Truck Load) opportuniteiten biedt voor voortgezette organische groei evenals marktconsolidatie.

Over Waberer’s

Waberer’s is de grootste operator met eigen voertuigen binnen het segment Europese internationale volle vrachtwagenladingen (FTL, ´Full Truck Load´) van de transportmarkt, gemeten aan de omvang van de eigen vloot, en de grootste aanbieder van logistieke diensten in Hongarije, gemeten aan de inkomsten. Het bedrijf biedt optimale transportdiensten aan klanten in heel Europa. Met zijn moderne vloot van meer dan 3.500 trucks en een gemiddelde voertuigleeftijd van ongeveer 2 jaar, bereikte Waberer’s een totaal van bijna 450 miljoen kilometer op de Europese wegen in 2016. Het bedrijf stelt ca. 6.500 mensen tewerk en zijn binnenlandse logistieke capaciteit omvat meer dan 160 000 m2 moderne magazijnruimte.

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:

Indra Alex - Grayling Belgium
GSM:   + 32 475 76 84 33